Onder aan de top was
een uitspraak die ik bij non-stop 2 opving en die mijn regelmatig door het hoofd
spookte. Wat betekend dat, wat is de diepere essentie hiervan?
Aan dit filosofische gebeuzel hadden de meeste volwassen piloten geen boodschap.
Diverse leden hadden gisteravond een feestje of andere reden gevonden (bier
proeven, vrouw jarig, ect) om aan Bacchus te offeren en hadden genoeg aan het
zware hoofd.
De rozen waren zo duur dat er bij de rozenstal van Dex Dekker in Klaverdijk
bewaking was ingesteld in de vorm van zijn vrouw. Er diende bij haar contant
betaald te worden.
Dit had
waarschijnlijk ook te maken met de opbrengst van 85 euro cent na een lege
verkochte kraam.
Het
clubhuis heeft ondertussen een min of meer vast plaats gekregen, waarbij vanuit
de bestuurskamer een riante uitzicht op de toppen van de Muntjeberg wordt
geboden.
Wedstrijdleider Peter was al druk doende met het uitzetten van de non-stops en
wilde zich aan een strak tijdschema houden'11:00 starten en 14:00 de prijs
uitreiking.
Frank Muntjewerf kwam met een mistig
blik in de ogen aanrijden en mompelde iets over vrouw jarig en ze bleven
allemaal plakken.
Gertjan en Tieme Borst waren zo laat dat ze zich zelf moesten inschrijven en
Dirk Warmerdam en Coen Slopsma kwamen per trekker.
Vader Piet had ook een smoes om niet te komen, maar had thuis ruzie gekregen en
kwam er later met de bus toch weer achteraan en had zoveel haast dat hij zijn
bumper er bijna af reed tegen de dijk bij het parkeren.
Er werden vijf mooie uitdagingen
aangelegd op en om de Muntjeberg. Wedstrijdleider Peter Boekel deed het hoogste
woord en met zijn zegen werden om 11:00 losgelaten.
De
eerste Non-stop werd door de wedstrijdleider Peter gecontroleerd. Peter houdt
zich nog even rustig als gevolg van een knie die zo dik was geworden dat hij
zijn strakke spijkerbroek er niet meer overheen kreeg. Gelukkig gaat het de
goede kant met hem op en we zullen hem snel weer zien vlammen in de blauwe
klasse.
Het was een listige non-stop die door even verkeerd aanzetten gemakkelijk kon
eindigen in een vijf in plaats van de beoogde nul. Het was zoals Aris opmerkte
het werd glad door de grip. (waarschijnlijk ook een feestje gehad).
De
tweede non-stop was verborgen in het koele lommerrijke Muntjebos. De controle
werd gedaan door twee knappe jongedames; Iris Knol en Linda de Rooij.
Ongelooflijk dat hun vaders zulke knappe kinderen kunnen maken. Dit zegt iets
over de kwaliteiten van de vrouwelijke helft van hun ouders.
Een Tom Tom was geen overbodige luxe om de route naar de uitgang te vinden. Deze
non-stop had alles in zich, hill climbing, afsprongen, krappe draaitjes, veel
hoge buizen, ect.
De gehele rode klasse wist hier in de eerste ronde een vijf scoren.
Doordat elke rijder ongeveer een
kwartier nodig had om de uitgang te bereiken, en dan moest er ook nog stevig
worden door gereden, hoopte het lekker op bij de ingang.
Het was er gezellig druk. Er ontstond een file en deze was tevens de enigste in
heel Nederland.
De
derde non-stop was een nieuw gecreëerde uitdaging die er net gister was neer
gelegd. De hindernissen bestonden uit hard materiaal; beton. Gelukkig stond
dokter Kees op deze non-stop te controleren. Bij een op gelopen beschadiging kon
hij deze als deskundig, verhelpen met pleisters die hij als professionel altijd
bij zich heeft.
Op
non-stop vier was het Tuinman John Koomen die de touwtjes strak in handen had.
De gele piloten hadden hier alles en meer nodig om een beetje ongeschonden door
de non-stop te komen. Een technische non-stop waar genoeg puntjes te verdienen
waren. Zoon Puck gaf hier een demonstratie spoor kruizen, maar kreeg van de
tuinman een herkansing. Hij was wel even aangeslagen door deze nieuw verzonnen
regel, maar tufte later weer vrolijk in het rond om nog meer puntjes op te
halen.
De laatste non-stop stond onder curatele
van Mario ten Haaf die voor deze gelegenheid de kniptang ter hand had genomen.
Een gekneusde rib maande hem om het even voorzichtig aan te doen. Richting de
uitrit van de non-stop mocht rood over een dikke band. Best wel een beetje
spannend om als je op deze band stond naar beneden te springen. Beta dealer
Johan Schaap stond hier geruime tijd boven te zoeken of er geen andere
ontsnappingswegen waren, maar moest uiteindelijk toch het voorwiel van de band
laten zakken om te ontsnappen aan een vijf.
Jeroen
van Daele was op tijd klaar met zijn rondjes en stortte zich op de computer om
de kaarten in te voeren.
Tegen de tijd dat de laatste non-stop was genomen, was het leeuwendeel van de
kaarten ingevoerd en kon er gelijk worden opgeruimd.
De meesten deelnemers hadden nog Moederdag verplichtingen op de agenda staan.
Rond de klok van tweeën konden de uitslagen bekend worden gemaakt.
De spanning was om te snijden.
Wie mocht moeders blij maken met een geweldige bos rozen en wie moest er duur
aan bij een bloemenkraam?
De
eerste winnaar werd Kick Veerman. Hij was ook de jongste deelnemer en kon een
mooie bos rozen mee naar huis brengen. Zijn vader in geel rijdend en geteisterd
door de gevolgen van een avondje bierproeven, kon hem dit niet na doen en moet
er duur aan om zijn moeder Grietje te verblijden met een bosje bloemen.
In
de witte klasse stonden alle deelnemers op het podium, aangezien het maar drie
piloten betrof. Mario Veld had zich zelf gepromoveerd naar de blauwe klasse.
Talent Alex de Rooij kon moeder Gemma
verblijden met een prikkende ruiker rozen.
Vader Pim, dezelfde als van Linda, heeft zijn talenten aan zijn jeugd door
gegeven, want zelf eindigde hij in de onderste rangen van blauw. Nieuwkomer Bod
de Groen wist met pijn en moeite beslag te leggen op de laatste plaats en merkte
op dat het tussen lintjes door sturen toch wel anders is als een beetje vrij
trainen. Marco Veld eindigde de eerste keer in blauw gelijk in de bovenste helft
van de blauwe rij en is op weg naar de rode klasse.
Hij had zoon Hero thuis gelaten om zich helemaal te concentreren op eigen
carrière.
Helemaal
boven in de deze klasse was het Daan Daele die de bloemen naar zijn moeder mocht
brengen. Hij heeft de hete adem van Bart Schaap in de nek, die hem kort op de
huid zat, maar gelukkig verzorgde zijn vader Jeroen het invoeren van de punten
op de computer.
In
de rode klasse lagen de kansen geheel weer open door het afwezig zijn van de
onze voorzitter Frans Klaverboer die op een Italiaanse tweecilinder de omgeving
van de Moezel onveilig maakt. De top lag dicht bij elkaar, maar ondergetekende
kon toch de rozen naar zich toe trekken door de laatste rondes sterk te rijden
(en door nog even in alle rust de uitslaglijsten te verwerken).
Wim Duinveld, nu wel gebleven tot de prijsuitreiking, moest met lege handen naar
huis, maar was een goede tweede.
In
de gele klasse was het toch weer Aris die de rozen naar huis mocht brengen.
Jesse Koomen zit hem op de hielen, maar een paar kapitale fouten die hem
gelijk vijf punten opleveren, maakten het verschil.
Nieuwkomer in deze klasse Peter Glas reed zich een waas voor zijn ogen, maar
wist niet van de onderste plek los te komen.
Het was een mooie wedstrijd met toch nog
34 deelnemers die zich even aan de Moederdag verplichtingen konden ontrekken.
Thuis gekomen snel de boel aan kant, want de Moederdag viste had de weg naar
mijn koelkast al gevonden en zaten heerlijk in het zonnetje van dit gerstenat te
genieten en ik sloot me daar snel bij aan.
Uitslagen klik hier
|