 
Overleden in Augustus Harry
Hooijberg en Jaap de Graaf
Harry Hooijberg was een van
de oprichters en eerste bestuursleden van TCO.
In de tijd dat het recreatiegebied Geesterambacht nog een zandwinningspuit was
voor de aanleg van de S3 tegenwoordig de N245 en de nieuwbouw in de Daalmeer, waren daar eind jaren zeventig, enkel enthousiaste jongeren met trialbrommers over de daar
ontstane bulten aan het "crossen".
Ene Harry reed daar op de motor (Harly)voorbij en ging eens polshoogte nemen wat daar de fun van was.
Na met een van de triallisten van motor gewisseld te hebben heeft Harry daar
enige tijd op rond gehupeld.
Na deze kennismaking was het trialvirus bij hem toe geslagen.
Harry liet zijn kaartje met gegevens van
zijn heibedrijf achter.
Niet veel later zocht de triallist contact met Harry, want hij ging een huis
bouwen in Dirkshorn.
De financiën werden prettig geregeld en de betaling kon min of meer voldaan
worden door een nieuwe trialmotor te leveren als tegenprestatie voor de
heiwerkzaamheden.
De triallist kreeg twee weken later toch nog een rekening, want Harry had zijn
administratief medewerkster niet op de hoogte gebracht van deze deal, deze was
toevallig ook zijn vrouw.
Daarna heeft hij het triallen serieus op gepakt en is Nationale gaan rijden en zelf nog Nederlands
kampioen geworden in de Sportklasse.
Dit deed hij samen met o.a. George Floris die een winkel in tweewielers runde in
Obdam.
In de winkel werkte een jongeman Marcel de Graaf.
Ook Marcel raakte besmet met het trialvirus en gaf dit door aan zijn vader Jaap.
Zodoende raakte ook de familie de Graaf aan het triallen.
Jaap raakte ook in het bestuur en heeft hier jaren in gezeten.
Na zijn actieve trialcarrière kwam je hem nog overal tegen waar er getriald
werd.
Jaap had altijd heel veel te vertellen en was van alle nieuwtjes op de hoogte en
zo verdiende hij de bijnaam "Jaap Jaap".
Jaap was de man camper rijden. In Krommeniedijk waar we op een oude stort
trialden is zelf een camper van hun in de brand gevolgen en helemaal uitgebrand;
een drama. Het was een zelf opgebouwde camper.
Dit is gelukkig later allemaal goed gekomen en heeft hij nog vele jaren met zijn
Gerda rond kunnen toeren.
In Bilstain België kwam je Harry ook vaak en was daar een graag geziene gast bij
de plaatselijke horeca.
Zo kon je daar Harry onverwacht tegen komen met de trialmotor op de drager
achterop de Mercedes.
Meestal kwam de trialmotor niet van de drager af.
Hij had daar zelf later permanent een caravan staan.
Helaas is deze caravan opgeofferd om een van onze beroemde kampvuren aan de gang
te krijgen in een periode toen het nog voornamelijk regende in Bilstain.
In het dagelijks leven runde Harry een Heibedrijf.
Later na zijn pensionering heeft hij nog een onderneming gerund, waarbij hij op
feestelijk wijze het verzorgen van het slaan van een "eerste paal" opluisterde.
Ook het rijden met een echte stoomtrekker was een hobby van hem.
Zo verliezen we in korte tijd twee oud bestuursleden.
We wensen de nabestaanden sterkte met dit verlies.
Lees ook:
ons archief
|