De vrijdag van de afreis van het eerste TCO gezelschap
naar Texel werd
gekenmerkt door veel regen.
Gaandeweg de middag klaarde het gelukkig op en konden
we de reis met een zonnetje aanvangen.
We waren al gewaarschuwd dat het bij Den Helder behoorlijk vast kon lopen met
verkeer.
Er waren Marinedagen en de vakanties waren in het midden van het land begonnen
en vele toeristen spoedde zich dan naar Texel.
Voor Den Helder vormde zich al een file met als gevolg dat we een boot later
pakte als gepland.
Ook dit jaar was de succes formule van het afgelopen jaar weer ingesteld, dit
betekende de camper van Aris met hieraan gekoppeld de Knaus caravan. Deze
combinatie oogstte, zoals we inmiddels gewend zijn, vele bewonderde blikken
onderweg en op de boot.
Vanaf de boot sloot René Strooper met zijn VW camper
zich bij ons gezelschap aan.
Zoals gebruikelijk op Texel aangekomen eerst even bij Maikel Korthoeve langs
voor een kopje koffie en een blik in de hangar.
De vader van Maikel was met een door anderen zelfgebouwd (zweef)vliegtuigje
bezig. Een blik op het geheel maakte op ons een niet geheel professionele
installatie van de elektronica van het geheel. De klant wilde er een aansluiting
bij hebben voor zijn sigaren aansteker.
Daarna door naar het terrein van de MAB. Het kamp inrichten
macaroni opwarmen en voorzichtig een koud biertje proberen, want het was
inmiddels prachtig weer geworden. Later arriveerde Mario ten Haaf en Piet Knol
met zijn gezin
Het kamp werd gesloten en we gingen ons opmaken voor een heerlijk
avondje. Het werd niet laat en nadat we de kinderen hadden afgelegd, vlijden we
ons zelf ook in de bedstee en even na middennacht was er rust op de camping.
De MAB had een cross training weekend georganiseerd op het eiland en 's morgen
stroomde het terrein vol met crossers en de vele familieleden die ze altijd
achter zich aan slepen. Ook de meeste crosser zouden de komende nacht
overblijven.
Ook andere leden van TCO hadden op tijd de overtocht gemaakt en arriveerde in
het kamp. Eerst even gezellig koffie drinken en met zijn allen bijpraten.
Nadat Johan van der Ster en Maikel Korthoeve aan gekomen waren, werd er aanvang
gemaakt met het uitzetten.
Er werd afgesproken om vijf non-stops uit te zetten.
Er kunnen dan mooi twee rondes op een kaart voor 10 non- stops.
Bij het nalopen
van de non-stops kwamen we er achter dat er 6 non-stops gebouwd waren.
Gelukkig
doordat alle stafpunten per non-stops apart in de computer worden verwerkt,
konden we de onderste posities die normaal voor de optelling zijn, gebruiken voor
de extra non-stop.
Even na twee uur werden we los gelaten op de zware uitdagingen.
Er startte dertig deelnemers.
De meeste non-stops hadden een behoorlijke lengte die het uiterste vergde van de
conditie van de coureurs. Zelf had ik een valse start doordat mijn brommer
problemen had met de benzine toevoer. Tot twee keer aan toe moest carburator er
af omdat de er eerst geen benzine in het vlotterbakje stroomde en later er juist
weer uitpiste.
Voorzitter Frans had in de laatste ronde een soort gelijk probleem dat de
vlotterbak overliep en moest hierdoor de laatste vijf non-stops op een vijf
laten af knippen. Jammer nu hij net lekker in de wedstrijd zat.
Het niveau van de non-stops was van een pittig gehalte. Peter Glas besloot na drie
non-stops een stapje terug te doen een de rode routes te pakken. Ook voor de
blauwe piloten was het best pittig.
Al geruime tijd dreigde van af het vastland een onweersbui. Lang hadden we de
hoop dat deze bui zou lang drijven. Helaas meende de bui dat hij ook even het
eiland wilde aan doen en via dikke druppels en een hoop gerommel kondigde hij
aan dat het beter was om even te schuilen. Wedstrijdleider Peter Boekel nam geen
risico en legde de wedstrijd in de eerste ronde stil. Net op tijd, want even
later barste het geweld los en de goden Pluvius en Thor streden hun strijd boven
ons hoofd om zoveel mogelijk narigheid naar beneden te gooien.
Gelukkig werden ze het na een half uur zat en zetten hun gevecht voort boven de
zee. De zonnegod Ra schoof de laatste wolken terzijde en verwarmde het eiland
met zijn stralen en liet alles snel opdrogen.
Het gevolg hiervan was dat de luchtvochtigheid en de temperatuur hoog opliepen. Mede
hierdoor was in combinatie met de stevig non-stops dat het zweet de piloten uit
de poriën spoot.
Olaf de Porto had gebrek aan conditie en probeerde dit door een pleister over de
neus te plakken te compenseren voor meer lucht.
Dokter Kees stond op een non-stop waar Bart Schaap voor het eerst dapper rijdend
in rood onder uitging en met een pijnlijke voet even moest bijkomen. Gelukkig hoefde
dokter Kees geen pleister te plakken.
De pleisters waren wel nodig voor de hond van Peter Glas die een snee in zijn
poot had opgelopen.
Onder deskundig toezicht van dokter Kees werd er een bandage
aangelegd. Dokter Kees beraamd zich nog wat er de rekening moet staan; het
tarief van een dierenarts, huisarts of orthopedisch chirurg en de toeslag in
verband met het weekend. Voor Peter is het duidelijk: ga maar sparen.
John Koomen vonden we tijdens de het nalopen van de
non-stops richting non-stop 6 languit liggend in het gras, waar hij genoot van de zon. We waren net
op tijd om hem te waarschuwen dat hij draaien moest. John had later de wacht op
non-stop 4 waar door het draaien van de wegwijzers in de non-stop wel eens
lastig was om de goede route te vinden.
Peter Boekel koos eieren voor zijn geld en had de brommer aan de kant gezet en
nam de controle van de derde non-stop op zich.
Mario ten Haaf reed zijn eerste wedstrijd weer na een blessure van twee maanden
en miste het wedstrijd ritme. Na korte tijd moest hij de strijd opgeven en nam
honneurs waar de eerste non-stop.
Ook René Strooper en Marco Veld moesten op geven.
Als gevolg van de verplichte pauze kwam het
"motoren uit" tijdstip van
vijf uur heel snel dichtbij, terwijl lang iedereen de kaarten nog niet vol geknipt
had.
Op non-stop 6 in de hoek achter de crossbaan, vochten de Texelse coureurs op en
naast de non-stops een aparte wedstrijd uit wat gepaard ging met vele
aanwijzingen en "hulp". Maikel stond op een plek en het was niet geheel
duidelijk of hij nu een drie of een vijf had. Door hem even een flinke duw te
geven, waardoor hij omviel was het gewoon gelijk duidelijk een vijf.
Iedereen blij er was duidelijkheid!.
Gelukkig was iedereen op tijd klaar met de wedstrijd.
Iris Knol had puntentelling op zich genomen en deed dit
zeer kundig. Met verve voerde ze alle puntjes in op de computer.
Even wat handeling zoals berekenen en sorteren en de lijsten met uitslagen waren
gereed.
Mede hierdoor konden we op tijd de prijswinnaars bekend maken.
Dit deden we op de dijk bij ons kampement. Johan van der Ster had voor prijzen
gezorgd in de vorm van spekkies voor alle kinderen en worsten voor de
prijswinnaars.
Ondertussen hadden een aantal al de boot gepakt naar het vaste land en was de
vrouwelijk helft van het gezin van Aris per fiets uit St. Maarten aan gekomen.
Gelukkig hebben ze bij de MAB uitstekkend douches en opgefrist door het water en
enkele biertjes voor het eten togen we naar de kantine waar we voor een zeer
vriendelijk prijs ons buik konden vol eten. De heren en dames crossers hadden
het terras al veroverd, zodat wij binnen mochten zitten.
Het eten was uitstekend verzorgd. Buiten kon men gebakken scholletje eten.
Binnen
stonden er pannen met bami en nasi. Er was een overvloed aan heerlijk saté. Voor
de snackliefhebber was er patat, frikadel en kroket. We hebben onze buik er meer als
volgegeten onder zware drang van de uitbaters die elke keer weer met scholletjes
en saté langskwamen.
Even na half negen moesten Peter Glas en clublijer Frans (uitspraak van Bart Schaap) snel naar
de bus om de laatste boot terug te pakken.
Daarna
togen wij weer naar ons kamp om onze biervoorraad aan te spreken. Dit om te
voorkomen dat we terug weer voor overwicht moeten bij betalen op de boot.
Ook Johan van der Ster en zijn vrouw kwam bij ons aanschuiven en werden door ons
lekker ingepakt en vertroeteld.
Johan
Schaap had aansluiting gezocht bij zijn nieuwe "vrienden" van de cross. Zoals te
doen gebruikelijk maakte ze het behoorlijk bont deze avond, zodat ze met de
brandspuit uit de kantine werden gespoten. Niet nadat ze het relikwie boven de
bar, een oude crossmotor nog even tot leven hadden geroepen. Tussendoor had
Johan nog kans gezien om de hand van zoontje Niek te verbinden die met zijn
vingers tussen de schuifdeur van de bus had gezeten die net door zoon Bart werd
dicht gesmeten. Gelukkig viel de schade mee (bij Niek, niet de schuifdeur).
Bart moest even vluchten voor zijn leven, want je vader storen tijdens het bier
drinken met zijn "cross vrienden" is levens gevaarlijk.
Wij
hadden van dat alles weinig in de gaten doordat we interessante gesprekken
hadden, onder het genot van de goede pils.
De meest merken heb ik voorbij zien komen van Amstel, Alfa en Hertog Jan aan
toe.
Daarna weer heerlijk slapen tot negen uur, toen begonnen de crossers al met de
conditie training.
Het
was in het begin nog droog, maar al snel moest de party tent opgezet worden,
want Pluvius was terug komen van af zee en begon weer met nattigheid te
strooien.
Genoeg tijd om uitgebreid te ontbijten en koffie te drinken.
Zoon Puck had de taak op zich genomen om de eieren met spek te bakken. Gaande
weg het bakken ging het steeds beter, maar het is wel belangrijk dat het
gastoestel vlak staat, want de eieren dreven bijna de pan uit.
Na nog eens op
Buienrader te hebben gekeken werd geconcludeerd dat het voorlopig niet droog zou
worden.
Besloten werd, aangezien de brommers nu nog redelijk schoon waren, rustig aan
het kamp op te breken.
Na nog even in de kantine afscheid te hebben genomen namen we de boot van twee
uur terug naar het vaste land.
Op weg naar de boot strooide Pluvius nog eens flink met water als
afscheidsgroet.
Het brood dat over was werd door de kinderen aan de meeuwen gevoerd en zo namen
we weer afscheid van Texel na een gezellig maar zwaar weekend.
Voor de uitslagen klik hier
|