In tegenstelling tot eerdere weersvoorspellingen kwamen die
van zondag 24 juni wel uit.
Precies op de dag dat er een NK Jeugd op het schone eiland Texel werd gereden.
De gehele dag regen afgewisseld door buien met flinke windstoten.
En op Texel kan het waaien.
Een delegatie TCO vertegenwoordigers was al eerder naar Texel afgereisd om daar
samen met onze Texelse trialvrienden een aanvang te maken met het uitzetten van de non-stops.
Marco Veerman had zijn gehele gezin en vader en moeder mee genomen, alsmede ook
de surrogaat trial opa van zoon Kick, Bert ten Haaf met vrouw Marijke.
De vrouwen werden met de credit kaart op zak naar Den Burg gestuurd en de heren
gingen met het uitzetten van de hindernissen een aanvang nemen.
Zaterdag was het nog een gezegende dag met een straffe wind, die er voor zorgde
dat de lintjes in de non-stops laag gespannen moesten worden.
Ook de dames hadden wat tegenwind terug komend uit Den Burg, want in de bus van Marco werd
een motor geparkeerd. In de zijkant wel te verstaan. Gelukkig geen gewonden,
behalve dat Marco wat emotionele schade opliep, want zijn bus was al weer bijna een
jaar zonder schade.
Ook Tieme Borst had wat schade opgelopen, doordat tijdens het trainen zaterdag
de ketting eraf liep en deze zich om het voortandwiel op rolde en daarmee de
ontsteking stuk drukte. Vader Gertjan snel met de boot naar Den Helder waar
vrouw lief met reserve onderdelen klaar stond. 's Avonds werd de brommer weer
wedstrijd klaar gemaakt. Marco Veerman hield toezicht met een kratje bier onder
hand bereik.
Zondag ben ik met voorzitter Frans naar het Eierland afgereisd. Precies op tijd
kwamen we bij de boot aan.
Bij de MAB aan gekomen was de kantine al gevuld met de vele trialliefhebbers.
Ook de KNMV heren waren al een dagje eerder af gereisd en dus op tijd aanwezig.
Buiten bleef de regen gestaag vallen terwijl binnen in de
mooie kantine van de MAB de instructeurs en de rijders werden gebriefd over de
te rijden wedstrijd. Johan Schaap had gezorgd voor dikke doorwerkjassen van
MCCDH, zodat de controleurs nog enigszins beschermd tegen de elementen zich van
hun taken konden kweten.
Tegen twaalven werd iedereen naar buiten gestuurd om het gevecht met elementen
en non-stops aan te gaan.
Bas Zeinstra en Marijke verzorgde de inschrijving en de puntentelling.
Olaf de la Porte had de mobiele catering in handen en hield hiermee de
controleurs op de been.
Dokter Kees Rottier stond paraat met pleisters, kortom alles was tot in de
puntjes geregeld. Hulde aan de organisatie!
Aan Frans en mijn persoontje was de taak toe bedeeld om op
non-stop 1 de puntjes uit te delen. Deze non-stop was eenzaam verstopt aan
linkerkant voorin bij het parkeerterrein.
Non-stop 2 tot en met 6 waren in de
linker achterhoek gemaakt en de laatste twee waren op gebouwd rechts achterin
tegen het vliegveld aan. Mede hierdoor hebben we niet veel van de rest van de
wedstrijd gezien.
In totaal moesten de piloten 4 rondjes doen,verdeeld over 8 non-stops.
De eerste non-stop was een inkomertje voor de meeste klasses. Alleen geel had
een serieuze uitdaging in het omlaag en omhoog sturen op de gladde grashelling.
Als het achtwiel ook maar even weg gleed, dan was de vijf punten bijna al gescoord.
Volgens mijn collega controleur stond super talent Jesse Koomen niet goed op
zijn brommer bij het nemen van deze beruchte draai.
Frans verteld precies hoe het wel moest; laag op de brommer zitten en de kont
naar buiten draaien.
Na diverse aanwijzingen te
hebben gegeven en wederom het falen van Jesse werd het Frans te veel en deed hij
het even voor hoe dat moest.
Met de brommer van Jesse tussen de benen reed hij soepel naar boven en weer net
zo hard naar beneden zonder te draaien op de helling. Hierna begreep hij dat het
toch wel iets lastiger was als dat het leek voor de stuurman op de wal.
Dirk
Warmerdam liet even zien hoe je een pirouette maakt als je naar beneden
rijdt.
Dit had o.a. ook te maken met een niet goed werkende voorrem, waar doormiddel van
de achterrem nog enigszins werd geprobeerd de neergaande snelheid te beperken.
We hebben in de reglementen proberen te ontdekken wat deze er over zeggen als je
voorwaarts bewegend, achteruitrijden door de non-stop gaat. We hebben toch maar
besloten Dirk met een vijf te belonen, omdat hij eenmaal beneden aangekomen de
voorwaartse achteruit aandrijving op was en hij in een kansloze positie tot
stilstand kwam.
De witte piloten hadden een stevig uitdaging in de klim tegen de wal op. Het gas
werd er flink op gezet en rijders zoals Kick Veerman gingen spinnend naar boven
en wisten dan meestal ook nog de voetjes op de steppen te houden.
Het weer was gedurende wedstrijd heel gevarieerd de miezerige regen werd
afgewisseld met stevig regenbuien die vergezeld gingen met harde ruk winden.
Menig paraplu ging strijdend tegen deze wind roemloos ten onder.
Door de MAB werden we fysiek op de been gehouden door een uitstekende catering.
Alles wat onder de beschermende regenkleding uitkwam was ondertussen nat
geworden. Het regenwater liep van af de jas rechtstreeks de laarzen in. De
eerste straaltjes waren koud in de laarzen, maar na een uurtje was het net of je
met je voeten in een warm voetenbad stond.
Non-stop
1 was een inkomertje, maar aan de puntenkaarten
te zien moest er op de andere non-stops flink gevochten worden om de knipjes aan
de goede kant van de kaart te houden.
Ik begreep van Marco Veerman dat de
non-stops iets zwaarder waren uit gezet als normaal gebruikelijk is bij een NKJ. Doordat het
zo vreselijk nat was, werden ze er tijdens de wedstrijd niet gemakkelijker op.
Rond de klok van drieën was iedereen die
buiten een taak had, lekker murw geworden door het lekkere weer en was de strijd
voor de meesten piloten gestreden.
Tegen vier uur had iedereen zich weer hervonden en een aantal had zich in droge kleding
gestoken en melde zich in de kantine.
De donkere luchten dreven af en een zonnetje liet zich af en toe een beetje
zien.
In de kantine vlogen de warme broodjes kroket en patat als de bekende warme
broodjes over de bar op weg naar de hongerige koude magen van de triallisten en
controleurs.
De initiator van het spektakel, Johan Schaap, maakte zich
op voor de prijs uitreiking. Hij had voor iedereen een prijs in de vorm van een
fles schoonmaakmiddel. De MAB had voor de deelnemers en de controleurs een
herinneringsvaantje geregeld. Deze werden door voorzitter van de trialafdeling
Johan van der Sterre uitgedeeld.
Er waren 27 inschrijvingen, waaronder vele TCO-ertjes. Op de uitslaglijst is te
zien hoe deze gepresteerd hebben.
Voor de rijders is in detail terug te lezen hoe ze per non-stop gepresteerde
hebben.
Gertjan Borst probeerde de aandacht van Johan Schaap te trekken door luid zijn
naam te brullen. Johan was echter druk in gesprek met enkele Texelaren.
Waarschijnlijk ging het over de verscheping van trialmoteren naar het eiland.
Toen Gertjan na diverse brullen de moed opgaf, suggereerde ik het geluid van een
bronstig schaap na te doen.
Na deze raad ter harte te hebben genomen en
uitgevoerd te hebben, keken alle Texelaren met een gruizig blik naar Gertjan,
behalve Johan, die bleef door praten.
Daarna allemaal naar de boot. Het was druk maar we konden gelukkig allemaal weer
mee terug naar de vaste wal en lieten we onze Texelse vrienden achter bij hun
schapen.
Texel bedankt voor de gastvrijheid!
Voor uitslagen klik hier
|