| 
   
Terwijl de jeugd met 
hun teams afgereisd waren naar het verre Schijndel, hadden wij de Kuil na jaren 
weer eens bezocht. 
In het verleden zijn hier door TCO talloze clubwedstrijden en trainingen 
gehouden. Menige zweetdruppel is hier gelaten en iedereen heeft hier wel eens 
een buiteling gemaakt. 
Er was niet veel veranderd in het afgelopen jaar, behalve dat er misschien bijna 
geen stukje terrein meer over was waar nog niet gereden was. De crossbaan was 
behoorlijk uitgebreid en inmiddels is ook een stukje openbare weg opgenomen in 
circuit, samen met alle trial routes. De rijrichting wordt de iedere crosser 
vrij bepaald evenals de te volgen route. 
Kortom er is niet veel veranderd het afgelopen jaar. 
De uitdagingen aan de waterkant waar de boten afgemeerd liggen, waren nog 
ongemoeid gelaten. De natuur had deze hellingen terug genomen en deze waren nu 
begroeid met vlieren, bramen, kleefplanten, brandnetels en nog andere niet te 
definiëren planten die je niet in je tuin wilt vinden. 
  Vroeger 
groeide op het terrein waarschijnlijk alleen heide, maar door de verspreiding 
door de triallisten, kan je nu overal op het terrein deze zeldzame kleefplanten 
tegenkomen. De zaadbolletjes van deze planten hebben weerhaakjes die zelf op een 
biljartbal nog hechten.  
Na een ritje door het ruige struweel kan het zomaar zijn dat je genoeg zaad aan 
je had kleven om de complete Sahara mee vol te zaaien. 
  
  
  
  
  
Als gevolg van de 
overvloedige regen was het behoorlijk nat geworden in de Kuil. Dat het de naam 
"De Kuil" verdient bewees een toevallig  voorbij rijdende automobilist die 
in zijn auto naar onze trial kunst kwam kijken en daarbij een waterplasje op de 
route onderschatte. 
  
  
  
  
  
  
Het was een heel 
gevecht om de routes weer enigszins begaanbaar te maken. Rijdend door het 
struweel haakte de beplanting zich om de hendels en voetsteunen. Hierdoor werd 
de voorwaartse snelheid, als daar nog sprake van was, ernstig belemmerd. 
Wat ook niet mee hielp was dat aan de linker stuurhelft de koppeling door het 
taaie spul werd vrij geknepen en rechts tegelijk de voorrem werd in geknepen. 
Het spektakel had vaak weinig meer met trial te maken. Het was een heel gevecht 
om je zelf er uit te worstelen en te overleven. 
  
  
 
  
  
  
  
De prut hellingen 
waren spekglad. 
Kortom we hebben ons weer lekker uitgeleefd. 
 
Fimpje   |