Zoals gebruikelijk reisden
ook dit jaar veel motorsportliefhebbers af naar Assen om de Super Bikes te
beleven, waaronder ook weer vele TCO leden.
In tegenstelling tot vorig jaar konden de zonnesmeermiddelen in de kast blijven
en was het zaak je eigen van goede winter- en regenkleding te voorzien.
Dit jaar kon de caravan in de stalling op de schapenweide bij Aris blijven
staan. Bert ten Haaf, al jaren een trouwe Super Bike ganger, had nog een
slaapplaats over in zijn riante geïsoleerde Cleer en Cox bus en Dot had
nog een "first class" zetel over in zijn nieuwe bus. De voorbereidingen
bestonden uit wat slaap, toilet en kledingspullen in een tas proppen en klaar
was Cees.
Onderweg naar Assen bracht Dot mijn op hoogte van alle comfort en voorzieningen in zijn bus.
Stoelverwarming, massage rugleuning, geconditioneerd lucht voorzieningen, dolby
surround en zo
kan ik nog wel een tijdje doorgaan, alles zit er in inclusief bierkoeler.
Tegen de tijd dat we in Assen aankwamen was hij nog nog niet op de helft van
het opnoemen van het aantal accessoires in zijn bus. Ondertussen liet hij zien
hoe handig hij met cruise controle overweg kon, door tijdens het rijden zijn
benen in zijn nek te leggen.
Zelfs de telefoon ging over de geluidsinstallatie, al verschoot ie hier zelf een
beetje van toen achtervolger Frank Dekker belde waar we waren. Dit is tevens de
meest gesteld vraag via de mobile communicatie.
Eenmaal
in het kamp aan gekomen stonden er al diverse campers en caravans op gesteld en
kon de ring gesloten worden. Dorus was in het bezit gekomen van een grote
robuuste party tent. De wijze waarop hij deze verworven heeft, verdiend om
vermeld te worden.
Zijn zwager Ab, die vroeger toen het warmer was ook nog wel
eens van de Super Bike partij was, had deze tent aangeschaft en één keer
gebruikt.
Vervolgens lag deze ongebruikt bij hem thuis en in de weg. Dorus had aangeboden om deze over te nemen
en mocht deze voor niks hebben. "Als dat vod maar weg is" zal Ab gezegd hebben.
Een tijdje later had Ab deze tent toch zelf nog weer een keer nodig en ging hij deze ophalen bij Dorus. De tent lag echter nog
steeds bij Ab zelf thuis.
Hij mocht hem van Dorus voor een schappelijk prijs huren.
De party tent kwam
goed van pas. De temperatuur daalde richting vriespunt en een koude pool wind
die direct
van de Noordpool kwam, blies over het kampement. De zijwand werden dicht gezet en
de barbecue werd alvast aan gestoken om de temperatuur nog een klein beetje
boven het vriespunt houden. De ander optie was buiten bij de kachel, maar dan
moest je blijven draaien om alle delen een een beetje op temperatuur te houden.
Ook de Stoopen bus liet zich weer zien. Deze was dit jaar geheel nieuw en de Stoopen
dan deze speciaal aangeschaft om hun Engelse vrienden met de benodigde hospitality
te kunnen ontvangen en vol te gieten.
Gelukkig waren we al op tijd begonnen de biervoorraad aan te spreken, anders
hadden we achter af veel te veel over gehouden.
Als gevolg van de kou werd het niet laat en was het reeds op tijd stil in het
kamp. Ook de motoren op de camping hielden zich schuil. Slecht hier en daar zag
je een verdwaald exemplaar staan.
Het was in zijn geheel genomen een stuk rustiger als voorgaande jaren. Dit zal wellicht te maken
hebben met de slechte weer voorspellingen
De volgende morgen op
tijd arriveerde de tweede lichting. Deze komen meestal op de motor en hebben wij
vrijdag de tenten al voor ingericht. Nu waren er nog maar tweede die hards, die
het aan durfde op de motor. De rest liet het af weten of kwam met de auto.
Na een stevig ontbijt
en de nodige liters koffie werd het tijd om de baan te verkennen. Rond de baan
was het ook redelijk fris met af een toe een bui. Tijdens zon bui heb je opeens
vrienden als je in het bezit bent van een paraplu.
Gelukkig klaarde het tegen
drieën op. De gebruikelijke Super Pole werd niet gereden, omdat er vanuit
werd gegaan dat de baan nat zou zijn. De start plaatsen werden nu verdeelt door
gedurende een bepaalde tijd in een aantal sessies zo hard mogelijk rond te
rijden. De snelste tijd telde. Tom Sykes werd de man op pole.
Bert
had even een moment voor zich zelf nodig en was verzonken in diep zinnige
gedachten tijdens de Super Pole. Dit zal te maken hebben met het feit dat het
tijdens de Super Pole eigenlijk gewoon even lekker warm was onder de zon en de
coureurs op qualifiers hun rondjes reden in plaats van de regenbanden.
Na de qualifying
gingen we door naar achter de hoofd tribune om de inwendige mens te
versterken.
Om zes uur konden we nog even genieten van de Marcel van de Mark die
de super pro stock zeshonderd op zijn naam zette.
Het was niet zo spannend als
het vorige jaar, waarbij hij alles en meer in de strijd moest gooien om te
winnen.
Nu leidde hij vanaf start tot finish met voorsprong.
Het
was ondertussen bier tijd geworden en Chris Blankendaal onze privé slager stond
samen met Marco Veerman klaar om het nodige vlees te verbranden. Onze opper
verbrander Klaas Veerman had ander verplichtingen en was vrijdag al af gereisd.
Na eerst het vlees gekeurd te hebben (oud dood vlees) en verder gekeken of er
nog iets af te kraken viel (gelijk aantal plakken maar dunner, volgens Dorus) werd er aan gevallen en verdween het
verschroeide vlees
als sneeuw voor de zon, achter de kiezen. Ook nu bood de party tent bescherming
tegen de snijdend pool wind.
Het werd niet laat.
De volgende ochtend
werd ik gewekt door de geur van gebakken eieren met spek. Dorus was al weer volop
in de strijd. De koffie stond te pruttelen en we gingen ons op maken voor een
stevige dag vechten met de elementen. De twee motorrijders, Chris Blankendaal en
Bram Strooper, wachtte het niet af en kozen het droge hazenpad. Aangezien het
nog droog was, werd de boel in zijn geheel opgeruimd, zodat we na de race zo weg
konden rijden en niet kans liepen dit alsnog in de stromende regen te mogen
doen.
Op de tribune was
het overleven. Gelukkig hadden we ons goed voorbereid met eten, warme koffie,
regenpakken en paraplu's. Het leek er wel winter met al die dikke truien mutsen
en wanten. Tijdens de races werden we gegeseld door hagel en onweer, maar het
waren wel spectaculaire races waar van alles gebeurde op de baan.
Super Biken is heel gezellig, maar de temperatuur mag voortaan wel een 15 graden
omhoog.
Helaas
was dit voor één van onze vaste Asser boy's, René Groot, zijn laatste uitje. Hij
overleed donderdag ochtend 26 april aan de gevolgen van een motor ongeluk.
René en zijn vrouw Ella zijn alle jaren van de partij op de Super Bikes, vaak
vergezeld van hun kinderen en aanhang.
Wij wensen de familie veel sterkte met de vreselijke verlies.
|