TCO e.o.

Start
Omhoog

 

 

     
     
  Oud nieuws  
  29 April 2002 NK Schagen

   
  1 december 2012 gespot in Nunspeet tijdens de wintercup.

Eliene Eissing

 

 

De trial familie van Saane

 

 

 

 

Foto´s Bert ten Haaf

 

 

 

De gebroeders Marcel en Mario ten Haaf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
 
18-oktober 2012
19 Kampioensjaren Inters huldigen NK Jeugd Trial 2012 deelnemers

2012 nkj_schijndel14-10-12 1001 JL.jpg

 

Schijndel 14 Oktober 2012. Foto: John Lenders www.trialfoto.nl

Tijdens de afsluitende tweedaagse NK Jeugdtrial van dit seizoen, bij Motor Trial Club Oost Brabant werden na afloop alle deelnemers en deelneemsters gehuldigd door zes (6) Oud Kampioenen van de Trial Inters met maar liefst 19 gezamenlijke Kampioenschappen op hun naam !

In chronologische volgorde: 1971-1975 vijf (5) voudig Titelhouder Hans van Marwijk, 1977 Kampioen Simon Koote, 1976-1978-1979 drie (3) voudig Winnaar Frans Kooiman, 1991 Kampioen Rene Opstals, 1996 -2003 acht (8) voudig Grootmeester Alex van den Broek en 2009 Kampioen Ewoud Lalkens.

De reden voor deze grootse en bijzondere huldiging was afkomstig van een enthousiaste particulier wie betreurde dat er naar zijn mening onvoldoende aandacht is voor de kleine “grote” kanjers in deze vorm van gemotoriseerde sport, de basis eigenlijk voor elke vorm van motorrijden, Jeugd Trial. Vanwege de late oproep van deze persoon konden de overige door hem traceerbare oud-kampioenen helaas niet verschijnen vanwege andere verplichtingen, anders was het aantal heren en titels nog groter geweest. Door de sportverbondenheid in combinatie met hun levenservaring begrepen de heren oud titelhouders gelijk dat zij aan de gedane oproep gehoor wilden geven. Erkenning is namelijk de bron van het elk bestaan, voor wie of wat dan ook maar zeker voor hun gemene deler de trialrijders. Als extra blijk van waardering boden de Oud Kampioenen (ook in naam van Marco Reit, Pieter Goertz en Peter van der Sluis) alle NK Jeugd deelnemers van 2012 een door hen geleide trainingsdag aan op een nader te bepalen datum en locatie. Dat aanbod werd onder luid gejuich van de aanwezige deelnemers begeleid met applaus van aanwezige ouders en publiek in dank aangenomen. Wat een privé initiatief al niet betekenen kan !

Pupillenklasse : 1. Zeno Coppens Roeselare-Oekene (B)
  2. Niek Schaap Callantsoog
  3. Twan Harmsel Markelo
     
Apirantenklasse : 1. Mike Hanraths Eindhoven
  2. Daan van Daele Callantsoog
  3. Bart Schaap Callantsoog
     
Juniorenklasse : 1. Tom Keunen Venlo
  2. Ting Yueh Boezewinkel Diepenheim
  3. Loek Beurskens Reuver
     
Kampioensklasse: 1. Marnick Molemans Hillensberg (D)
  2. Maxx van den Top Bennekom
     
Voor de gehele eindstand:  
http://www.knmv.nl/sport/trial/uitslagen-en-standen_10

 

Naast vernoemde aandacht voor de jeugd rijders werden er ook nog andere personen onder wat extra aandacht bedolven. De Heer en Mevrouw Coppens kregen als waardering voor hun beider toegewijde inzet om jaarlijks vele uren te besteden aan alleen al het vervoeren van hun zoon naar de NK Jeugd wedstrijden met de 2012 Award : KM-Vreters van het Jaar. Als laatste werd de Heer Toon van de Vliet beloond met de NK Jeugd Trial Beker: Het Grote Bedankje 2012 , voor zijn decennia lange tomeloze inzet voor de trialsport.

Na afloop kon niemand er niet meer om heen, met wat gezamenlijk enthousiasme en inzet kun je in zeer korte tijd ontzettend veel bereiken, laat staan dat er iemand kan beweren dat er nooit iemand wat doet.

 

 

   
  Bron NHD 1 oktober 2012
   
  Bron NHD 29 september 2012
   
  Bron NHD 26 april 2012    
  Bron: NHD 7 februari 2012    
  21 januari 2012
Ontzetting na dood cafébaas

Een van de uitbaters van het Caribische café Los Amiquitos, waar TCO al jaren hun jaarvergadering heeft, is in de nacht van 20 op 21 januari neergestoken.
Hij probeerde een ruzie op straat voor het café te sussen. Enige uren later is hij aan deze verwonding overleden.
Koos was die grote kerel met de paardenstaart.
Een beminnelijk mens.
Samen met zijn zaken partner Paul zijn ze na jaren op Isla Margarita (een eiland voor de kust van Venezuela) een horeca gelegenheid te hebben gerund, een aantal jaren terug in Tuitjenhorn neer gestreken.
Ze zijn samen dit Caribische café begonnen.
TCO wenst de familie en vrienden veel sterkte toe met dit niet te bevatten verlies.
 


Foto: NHD 23 jan.

   
 

20- januari 2012

Het bestuur is op kraamvisite geweest bij het kersverse ouder paar en om zoals te doen gebruikelijk een taart af te leveren.

Want wie bij TCO baart krijgt een taart!!

In dit geval kwam dat bijzonder goed uit omdat de jonge moeder morgen een dagje ouder wordt en 6 dagen later de jonge vader.
Na een onwennige aanloop is er inmiddels regelmaat in het gezin en de kleine begint al te groeien.
Op dit moment is nog niet aan te geven of de kleine Annebel de krulletjes van Pap in de genen heeft.

 

   
   
 

Uit NHD 4 november                 Rutger Leeuwrik Kampioen

 
   

 

23 november 2011

Trial historie Rene Opstals

 

 

 

 

 
  3 september 2011

 

Onze wedstrijdleider Peter Boekel vierde 3 september het feit dat hij al 25 jaar met de zelfde vrouw Astrid doet en dat ie Abraham is geworden.
Als TCO hebben we daar op gepaste wijze aandacht aan geschonken.
 

Het bordje met rolstoelgebruikers bij zijn linkerhand heeft niets de rij-kwaliteiten van Peter te maken.

 

 

 

 
  Uit Moto Plus augustus 2011  
  Uit het NHD van 1 augustus 2011
 
 


 
     
  Derde dochter voor de familie Peter en Petra Glas

Adres : Dorpsweg 111, 1711 RH Hensbroek, telefoon : 0226-454448

 

 

 
  Uit het NHD van 22 maart 2011  
  Uit het NHD van 21 maart 2011

 
     
     
     
  Uit het NHD van 22 februari 2011

De eerste bezwaren zijn er al.
Dankzij de bereidwillige medewerking van de buurtbewoners is het tijdelijke crossterrein er gekomen. Als dank lopen ze nu de kans op een permanent crossterrein in hun voortuin. Gelukkig is niet het geluid wat voor overlast zorgt. Etyleen of etheen is nu de boosdoener. Gelukkig lig er een een wetenschappelijk onderbouwd rapport aan deze bewering ten grondslag gekoppeld aan metingen (via de neus?). Vervelend hier bij is dat het vaak westenwind is en dus lastig meten en de luchtvervuiling van de luchthaven maakt het er ook niet makkelijker op. Tijd voor de Elektrische motor.

 

 
  Uit het NHD van 17 februari 2011

Ferme woorden, nu nog de daden

 
     
   
   
   
  Trial legende Ossa herleeft en brengt nieuw model uit: TR280i

 

Groot nieuws op het EICMA Motorsalon in Milaan. Het legendarische merk Ossa is terug van weggeweest en lanceert de TR280i, een nieuwe trial motor met enkele unieke elementen!

Terug van weggeweest

Trial merk Ossa hoeft weinig introductie. In 1965 lanceerde Ossa een eerste prototype waarop de trial motor werd gebaseerd, een Scrambler. Het is ook nu weer dat Ossa op het EICMA salon met een prototype komt aandraven, de TR280i.
Het nieuwe model zal hopelijk ni de voetsporen treden van de Mike Andrews replica, en trial motor die het merk een legendarische status heeft gegeven in 1972.
De nieuwe Ossa TR280i heeft alvast veel elementen om ni de voetsporen te treden van zijn voorganger, het nieuwe trial model stapt weg van de conventionele gekende trial motoren en kiest resoluut voor verandering.

De Ossa TR280i

De nadruk bij de nieuwe TR280i ligt op gewichtsdistributie en andere unieke ingrepen die bij moeten dragen tot het verwerven van een nieuwe status als dé trial referentie, net zoals de MAR (Mike Andrews Replica).
De TR280i heeft een luchtfilterkast boven de motor, op de plaats waar bij andere trial motoren de benzinetank zit. Dit zorgt voor een betere gewichtsverdeling én een betere opbouw van de motor zelf, waarom tenslotte blijven vasthuoden aan hetzelfde oeroude concept als het ook anders kan.
Het motorblok ligt anders geplaatst en de injectie zit vooraan, onder de luchtfiklterkast... Gedurft alleszins, want de meeste merken kiezen zelfs in geval van injectie voor een traditionele opbouw en plaatsen de injectie op dezelfde plaats als waar vroeger de carburator zat.
De benzinetank zit op de plaats waar normaal de radiator zit, de radiator zelf zit achter de tank, wat volgens ontwerper Josep Serra (Xiu Research) en voordeel is aangezien de radiator niet kan vollopen met modder met koelingsproblemen tot gevolg.

Het chassis bestaat uit een crome-molybdenum frame in combinatie met aluminium elementen daar waar versteviging nodig is, op op plaatsen zoals bijvoorbeeld het balhoofd en voetsteunen.

Qua vering werd een speciaal voorvork ontwikkeld, upside-down, met Marzocchi. Upside down voorvorken worden traditioneel niet gebruikt bij trial motoren wegens enkele nadelen. Het vork op de Ossa TR280i werd echter volledig ontwikkeld voor een trial motor en werkt optimaal voor een trial motor.
De nadelen van een upside-down voorvork zijn een grotere draaicirkel en een grotere torsie. Ossa lost beide problemen op: een andere offset en bredere vorkpoten.

Technische gegevens

Engine

Capacity 272.2 cc
Type Two-stroke single cylinder with a reed intake directly into the crankcase.
Cooling system Liquid.
Bore x stroke 76x60 mm
Fuel supply EFI Kokusan Battery-less System.
Ignition CDI Kokusan digital magnetic flywheel.
Clutch Hydraulic control.
Gear box 6-speed.
Transmission Primary through gears, secondary by chain.
Engine lubrication 2.5% mix
Gear and clutch lubrication 700 cc of Gear Extreme 75W oil

Chassis

Type: CR-MO steel tube profile with pipe and bottom made of cast aluminum.
Front suspension Marzocchi upside-down adjustable fork, 40 mm diameter.
Optional conventional Marzocchi 40 mm aluminum.
Rear suspension Variable progression system with TTX OHlins monoshock.
Front brake 185 mm diameter disk with four-piston caliper.
Rear brake 150 mm diameter disk with two-piston caliper.
Front wheel 28 spokes with a 2.75x21 tire.
Rear wheel 28 spokes with a 4.00x18 tubeless tire.
Engine protector Made of AA7075.
Kick-start Cast aluminum.
Gear and brake pedal: Cast aluminum with retractable toe.

Weight and dimensions

Wheelbase 1,328 mm
Seat height 655 mm
Tank capacity 3 liters
Dry weight 67 kg

 
 
 

Beta EVO 2011

 

 

 

 

 

 

 

Nieuwe inbouwpositie van de Motor. Hoger en naar voren verplaatst. Door de verschuiving van het zwaartepunt is er een betere händling en zijn er voordelen bij het bergop rijden.

Schakelvork met rechte vorken (0-graden-versnellingsbak). Lichter en comfortabeler te schakelen.

Nieuwe afloopslang voor de filterkast. Water loopt beter weg. De filter heeft nu een waterafwijzende rand.

Verandering aan het voorste deel van het uitlaatsysteem. 200 gram gewichtsbesparing en een lineair koppel. (alleen voor EVO 250/290).

Lagere stuurpositie. Hierdoor rust er meer gewicht van de rijder op de voorkant. Meer tractie bergop. Goed voor een technische rijstijl en voor indoortrials.

Nieuwe achtervelg met een verbeterde afdichting. 500 gram lichter. Hierdoor minder gewicht en een stabielere bandspanning.

Een hardere veer bij de schokbreker achter. Tevens is de rubber aanslag verandert. Hierdoor zijn er hogere en progressieve reserves in extreme situaties.

Nieuwe koppeling- en remhendel met een betere ergonomie.

Nieuwe bevestigingsplaten voor de cilinderkop. De stijfheid van de motorfiets wordt verhoogd en de trillingen efficiënter gedempt.

Grotere schroeven (M6) voor de bevestiging van de plastics. Hierdoor ook eenvoudiger onderhoud.

Nieuwe remcilinder achter met een geïntegreerd oliereservoir. Compacter en lichter.

Nieuwe kleuren voor 2011. Een aansprekend donkergrijs met een speciaal decorset.

 

 
 

'Opa' Marco Reit gaat als de brandweer

Door Dennis van Bergen. woensdag 06 oktober 2010

In aanloop naar de NK-wedstrijd Motortrial in Nunspeet traint Etten-Leurenaar Marco Reit in de bossen van Effen. foto Ron Magielse/het fotoburo

In aanloop naar de NK-wedstrijd Motortrial in Nunspeet traint Etten-Leurenaar Marco Reit in de bossen van Effen. foto Ron Magielse/het fotoburo

 

 

 

 

 

MOTORSPORT - Het ronkende geluid van zijn motor verraadt de verblijfplaats van deze 'superman op wielen'. Hier, verscholen tussen zwierende eikenbomen, danst Marco Reit sierlijk over de heuvels en hindernissen van het 'Trialbos' in Effen.
Nog eventjes, dan mag de 40-jarige Etten-Leurenaar zich voor de tiende maal Nederlands kampioen motortrial noemen. Althans, daar gaan insiders vanuit. "Maar mij zul je dat niet horen zeggen", tempert Reit de verwachtingen. "Er kan nog van alles gebeuren. Met mij of met mijn motor."

Motortrial, ofwel acrobatiek op wielen. Marco Reit geldt op het allerhoogste niveau nog altijd als 's lands beste in zijn soort. Vier van de zeven wedstrijden zijn er tot dusver verreden in het kader van het NK, en even zo vaak wist de brandweerman als beste te eindigen. Ondanks zijn leeftijd. Reit: "Normaal gesproken ben je rond je 23e op je top. Dat ik nu nog bovenin meedraai, zegt dus alles. Zowel over mij als over de anderen."

'Opa', noemen ze hem gekscherend. Het merendeel van zijn tegenstrevers is immers tenminste voor de helft zo jong. "In 2006, toen ik voor het laatst meedeed aan een NK én won, heb ik tegen die jonge mannekes gezegd: over vier jaar, als ik veertig ben, kom ik terug. Ik ben benieuwd of jullie dan wél van me kunnen winnen."

Bewust ging Reit dit jaar extra trainen om de uitdaging met de puberende motormuisjes aan te gaan. Sponsor en 'motorvader' Ad Verheijen hielp hem aan een nieuw voertuig, terwijl de coureur zelf zijn doelen niet onder stoelen of banken schoof: die tiende NK-titel móest er komen. Zaterdag is Nunspeet het decor van wedstrijd vijf, waarna Reit zich op de tweedaagse van Schijndel (23/24 oktober) definitief kan laten kronen tot Nederlands kampioen. "Ik merk dat mijn spieren minder soepel zijn, maar ik kan veel compenseren met mijn ervaring."

Na in 1988 al voor het eerst 's lands beste te zijn geworden, streed Reit in de jaren daarna ook op het wereldpodium. Op 21-jarige leeftijd koos hij er voor om zich een jaar fulltime op motortrial te richten en ging trainen bij zevenvoudig wereldkampioen Jordy Tarres. "Ik kocht van mijn laatste centen een camper en vertrok naar Spanje. Maar uiteindelijk is zo'n avontuur financieel nauwelijks te bekostigen. De WK-titel gaat over twaalf wedstrijden in twaalf landen. Tel maar uit. Vanaf 1993 heb ik daarom slechts nog aan nationale kampioenschappen meegedaan. Dat combineerde ik met een baan als pijpfitter."

Plezier, routine en wilskracht dreven hem vervolgens tóch nog tot (in totaal) negen NK-titels. En daar kan er eind deze maand dus opnieuw een bijkomen.

Of opa nu aan zijn laatste kunstje bezig is? Reit, wiens 5-jarige zoontje Stan sinds kort ook al 'trialt', trekt een grijnzend gezicht.

"Dat beloof ik niet. Vanaf 1993 roep ik al dat ik 'te oud' ben. Maar ik heb er nog ongelooflijk veel plezier in."

 
 
  Uit NHD 2010 15 september Schagen Editie

 
  Uit NHD 2010 16 juli Alkmaar Editie

 
  Uit NHD 2010 10 juni Schagen Editie

 

 
     
  Snipperen 10 april 2010

Onder grote belangstelling  van twee pony's en een hond heeft het bestuur zaterdag 10 april met behulp van oud secretaris Wim Duineveld koffie gedronken op het trialterrein te Warmenhuizen.
Er was koffie, cake en jodenkoeken.
Onze wedstrijdleider Peter moest met behulp van een kraan uit de kruiwagen gehesen worden waarin hij zich comfortabel had neer gezet.
Hierna konden we aan de arbeid.


 

 


Terreineigenaar Paul Tesselaar had zelf ook voor hout gezorgd, wat alleen nog even versnipperd moest worden.
Waar voorheen een majestueuze boom bij hem in de voortuin stond is het nu kaal.
 Na het versnipperen en het verspreiden hiervan over het terrein zijn er rond de container nog enkele buizen ver(ge)plaatst. Er zijn weer nieuwe uitdagingen bij gemaakt.

 


 

Peter liet nog even zien hoe handig hij op de minikraan was. Helaas was de minikraan zo vereerd met deze talent volle kraan drijver dat hij naast zijn rupsbanden ging staan. Het was nog een hele toer om deze er weer om te krijgen.
 


 


Ons terrein ligt er voor de zomer weer prachtig bij.




 

 

 

 

 

 

laatst bijgewerkt door: C.M. Kruijer 01-03-2020