TCO e.o.

 

  Time trial 14 juni 2011  
   
  Verslaggever: Cees Kruijer
Foto's : Cees Kruijer
Filmpjes : John Koomen
 
 
  De jaarlijks time trial werd dit jaar weer op tweede pinksterdag in Warmenhuizen verreden.
De afgelopen weken waren de deelnemers al druk bezig om de juiste settings te zoeken tussen balans en snelheid.
In welke versnelling neem je die hindernis, moet ik nog opschakelen, waar liggen de rempunten en de apex van de bochten, allemaal vraagpunten waar een menigeen mee worstelde.
Doordat de weergoden niet te voorspellen zijn, was het tot op het moment van starten afwachten hoe de condities van het terrein waren.

De ondergrond was nog keihard als gevolg van de afgelopen droogte. Doordat Plavuis hier 's morgens al een dunne water nevel overheen gelegd had, waren de omstandigheden verraderlijk.
Na het noodzakelijk bijpraten was de baan snel uit gezet en konden de eerste coureurs aantreden. De wedstrijdleiding was in handen van Piet (engineering) Knol.
Tosca ontving van voorzitter Frans instructie over hoe de startvlag te hanteren en deed dit met grote verve. Onder het slaken van de kreten "als baan vrij" en "rijders klaar? AF", werd er professioneel gestart.
Dat de deelnemers de zenuwen niet altijd de baas waren bleek wel uit het feit dat de gashandels hier en daar te hardhandig opengetrokken werden, met als gevolg dat het achterwiel wegbrak.
Tijdens de wedstrijd was het meestal bijna droog, maar een eenmalig buitje veranderde de baan compleet.
Gelukkig duurde dit niet lang, maar de piloten die als eerste mochten aantreden na deze bui ondervonden hoe glibberig de hellingen en vooral de betonnen platen worden als gevolg van een beetje water en zakten onverwacht terug

 

Ook bij sommige voorwielen verzamelde de modder zich onder de spatborden met als gevolg dat het ronddraaien van deze wielen ernstig belemmerd werd.
Gelukkig behoefde de wedstrijd niet stilgelegd te worden tijdens deze buitjes. De jongere deelnemers zochten een goed heen komen in de grotere buizen.
Ook wedstrijdleider Piet Knol had tijdelijk zijn kantoor in één van de buizen.
 

 

 

 

 

Hier en daar ontspon zich een heus gevecht tussen de deelnemers wat leidde tot ongekende spanning waarbij het talrijke publiek compleet uit hun dak ging.
Onder luidde aanmoedigingen sprongen de de coureurs kwiek over de hindernissen en sturende hun vehikels lenig door de route.
Robert Kalverboer had het even niet meer in de hand en op het passeerpunt in de route trok hij zijn brommer onderuit en verliet het parkoer. Hij probeerde nog terug te komen in de wedstrijd, maar de aangerichte schade was te groot en hij kon niet meer winnen.
Niet alleen de piloten hadden last van de spanning, ook de gehele renstal van de familie de Rooy had als gevolg hiervan start problemen en was slecht aan de praat te krijgen. Onze voorzitter moest er aan te pas komen om de brommer van vader Pim te kalmeren en deze te starten.

Kees Boekel had de hoeveelheid brandstof niet helemaal goed berekend en moest in de laatste wedstrijd bij tanken. Dit koste hem de overwinning.

 

Nadat iedereen drie keer de arena betreden had en de snelste mannen in de laatste heat tegen elkaar moesten strijden bleek Aris de uiteindelijk winnaar. Met 40 van de maximaal 45 te behalen punten eiste hij de eerst plaats op.
 

 

 

 

 

 

 

 

Hier nog enkele filmpjes gemaakt door cineast John Koomen:

 

 
 
 
 
laatst bijgewerkt door: C.M. Kruijer 01-03-2020